o 7/

eball de redaccio

30

#

."L.‘.

-
e
ERee

A4 B4R

4=

L % 5% B

e 2

"

B O

—_

L4

LU B OF O 4

SR e

-EEe St

(B

STRESH

i
[
s
= A
g )
3 it
- i
gt
:
v rm
. He
- b
e ]
’ [
v L
-
i e
iy el
ol (9
q e
v H:,.
¢ v
s 9 iy
e
i i
e
5 ‘
7 i
“ie S5
..\: W
v =
e ol
H
T v
- SN
by byt
e '
gV o
e L
i b
g1 s
41 i
i 6
il vt
) €N

ﬂ‘

Instal-lacions i antenes

de Radio Liberty
a la plaga de Pals.

Revista de Girona [ niim. 174 gener - febrer 1996



mb el tancament de Radio Liberty, el govern dels Estats Units ha
posat fi a més de 36 anys d'emissions des de la platja de Pals desti-
nades integrament a l'antiga Unid Sovietica. Lemissora va ser fun-
dada Pany 1957 per 'American Committee for Liberation from
Bolchevism (AMCOMLIB), que estava integrat per dissidents de
I'exURSS, perd el centre reemissor de Pals no va entrar en funcio-
nament fins dos anys més rard, el marg de 1959. El seu objectiu era
enviar informacio a tores les zones de la Unid Sovietica, en les di-
ferents llengties que s'hi parlen, per combatre ¢l comunisme crei-
xent de I'Europa oriental, sota 'orbita d'aquesta poréncia. 1, per
tant, radiava les noticies de tot el que esdevenia en el mén, fins i
tot en la propia exURSS. La base de la programacio eren les noti-
cies i els comentaris de premsa, sempre des de 'optica nord-ameri-
cana i d'Occident. Els nord-americans tenien escoltes de les emis-
sores russes, 1 tot el que no informaven les emissions o els diaris ofi-
cials sovictics es feia puiblic des de la base de Pals, tingués 0 no im-
portancia. Eren les etapes més dures del régim comunista, i Radio
Liberty emetia informes fets per dissidents sobre els presos politics.
També hi havia, per exemple, emissions sobre novel-les que alla es-
taven prohibides, com ara L'arxipélag Gulag, d'Alexandre
Solzenitzin —aquesta concretament es va fer per capitols—, i es ra-
diaven misses. Aquestes emissions eren molt escoltades dintre de Ia
Unid Sovietica de manera clandestina.

1dio Liberty,

38 anys d’historia

Text:
Xavier Colomer-Ribot

Fotos:

Xavi Sureda

H o . Y 818}
Revista de Girona / nim. 174 gener - febrer 1996

El reemissor de Pals

El centre reemissor de Pals, que va viure de |1|L‘ els anys de la
guerra freda, es va convertir en una de les seves armes. Acabada
la Segona Guerra Mundial, durant el periode de 1945 a 1950, els
aliats van imposar Paillament del regim dicratorial espanyol, i
després que esclatés la guerra freda, primer amb el blogueig so-
vietic dels accessos per terra a Berlin, el 1948, i, més tard, amb la
guerra de Corea, el 1950, les poténcies occidentals i sobretot els
Estats Units comencen un procés d'acostament al régim del ge-
neral Franco a causa del seu cardcter marcadament anticomunis-
ta. La signatura del primer tractat damistat entre tots dos estats,
que per Washington es va tractar d'un acord presidencial pel fet
que no va requerir Iaprovament del Congrés, va permetre als
Estats Units establir al cerritori de 'Estat espanyol tot un con-
junt de bases militars, instal-lacions de suport, centres de control
aeri, de control naval i d'altres que pertanyien a 'administracio
nord-americana, tot i que no en depenien directament, com era
el cas de Radio Liberty. Com a centre reemissor, era propietat del
Govern espanyol, encara que la gesti anava a carrec d'un orga-

31



nisme independent del govern dels Estats Units, [a Board for
Internarional Broadcasting (BIB), financat al comengament amh
capital privat, perd que, a partir dels anys setanta, va passar a ser

gestionat, exclusivament, amb fons priblics.
Radio Free Europe

Paral-lelament a Radio Liberty, va néixer una altra emissora,
Radio Free Europe, que depenia del mateix organisme, amb Ia
funcio de radiar als paisos satellics de PexURSS. I, dltimament,
ja emetia des de Pals. Fins i tot, poc abans que caigués el mur de
Berlin s'estava instal-lant un altre centre reemissor a lsrael, que
no es va arribar a acabar, i que havia de servir a Radio Free
Europe i a Radio Liberty per emetre conjuntament. Durant anys,
la barrera basada en el silenci i Phermetisme que havien imposat
les autoritats nord-americanes i espanyoles al voltant de les acri-
vitats que es portaven a terme al centre reemissor de Pals va ser
impossible de travessar, i durant la dictadura els mitjans de co-
municacié no podien donar-ne cap tipus de referéncia. Aquesta
imposicid va haver de canviar a partir de 'arribada de la de-
mocracia a 'Estat espanyol i, sobretor, des del moment que la
Unid Sovietica va comengar un procés d'obertura amb la peres-
trotka i la glasnost ~la politica de transparéncia informativa.

L'emissora més potent

El primer emissor de Radio Liberty va ser un Telefunken de
100 quilowats i les antenies en aquells moments eren rombiques.
Més tard, van arribar les actuals antenes gegantines, d’ona curta
i molt direccionals, amh qué es guanya una capacitar molt alta
del radi d'emissic, i en Pactualitat dintre de la mateixa radio hi
havia fins a sis emissores més. El sistema que emetia el senyal del
centre de Pals era ¢l de més alta potencia que hi havia al mon, i
durant molts anys va ser 'emissora en ona curta més potent que
existia. L'emissor funciona a partir d’'una concentracia de les
ones a través de la propia antena que les emet cap endavant,
semblant al sistema dels fars d'un cotxe, i aixd s'aconsegueix gri-
cies a aquestes antenes, que sanomenen de cortina. Fa uns 10
anys es va canviar 'emissora Telefunken per una més moderna
marca Marconi de 250 quilowats. A més, 'Agencia Central
d'Intel-ligencia (CIA) va escollir la platja de Pals per la situacié

32

geografica de antiga Unio Sovictica. De ral manera que les an-
tenes que estan a la vora del mar fan gue al nord d'Tealia ja no
s'escolti, i les ones arriben fins a 300 0 400 quilometres d'altura.
Alla es despleguen i cauen de ple a Moscou, i la seva potencia fa
que es pugui escoltar a tota la pare asiatica. Radio Liberty, fins i
tot, tenia oficines i centres emissors d'FM dintre de Moscou,
amb els permisos corresponents de la Unid Sovietica. Al final
del mandat de Mihail Gorbatxov, que va coincidir amb ¢l final
de 'URSS com a estat, quan es va produir l'intent de cop d'estat
i el van rerenir allunyar de Moscou, ¢l president sovittic va ma-
nifestar des de la matcixa escala de 1'avid que el va retornar a
Moscou que havia estar informat en tot moment del seu propi
segrest 1 de tor el que estava passant a la Unid Soviética per
Ridio Liberty.

La redaccio, a Munic

Al comengament, com que al centre reemissor mai no hi ha
hagut locuroris, les emissions dels programes arribaven a través
de Iinia telefonica de Munic, on estava centralitzada la redaccio
de Pemissora, formada per un miler de persones, i s'elaborava la
programacio. Durant el mati es rebien, s'enregistraven en cintes
magnetofoniques que es preparaven per a la seva reemissic i des-
prés durane tot el dia es reperien. Lendemi es rebien les noves
noticies i es tornava a fer ¢l mareix procés, Més rard, la progra-
macio es va ampliar i es va passar a emetre durant les 24 hores.
Les propies linies telefoniques, un cop manipulades pels serveis
del centre, es connectaven directament als transmissors i es ree-
metia el senyal, la qual cosa va fer que les noticies fossin
immediates.

200 treballadors de plantilla

Quan es va obrir Radio Liberty, hi treballaven més de 200
persones, entre teenics, que eren la base de la plantilla; una serie
de serveis auxiliars: mecanics, electricistes, fusters, ferrers, meci-
nics de cotxes, cambrers, cuiners, guardes i xofers, i, natural-
ment, la burocricia permanent. No hi va haver mai personal
america i tots els treballadors procedien de I'Estat espanyol. Fa
36 anys no hi havia gaires teenics a IEstat i per aixd es va haver
d"anar a buscar-los on n'hi havia, com ara Madrid o Sevilla.
Amb el temps en van sorgir a la zona i es va incorporar gent de
Palafrugell i Girona. Pel que fa a la part directiva, durant els pri-
mers 15 anys Radio Liberty va ser dirigida per un nord-america,
que vivia a Tamariu; els dltims 20 hi ha hagut un cuba, naciona-
litzat espanyol i casat amb una catalana, que vivia a Calella de
Palafrugell; i Iiltim, ha estat un nord-america que pricticament
només ha vingut a tancar-la. «La majoria del personal téenic, al
comengament, com que tots eren de fora, vivia a Palamos.
Després, van anar a viure a Palafrugell i a Girona, 1 alguns s'hi
han quedat», segons ha explicat un extreballador del centre ree-
missor, que hi ha afegit: «S'hi parlava només espanyol; dltima-
ment, catala, i ara, angles. Al desparx del director sempre hi
havia dues banderes, 'americana i Uespanyola, i el retrat de
Franco i del president nord-america. Després es va treure el de
Franco i es va posar el de Juan Carlos». Radio Liberty disposava
de servei de menjador, i com que es radiava les 24 hores del dia

Revista de Girona / nim. 174 cener - febrer 1996



hi havia tres torns durant tots els dies de Pany. Els téenices s'enca-
rregaven de les emissions, les avaries, els canvis de fregiiencia,
les reparacions i les modificacions, ¢s a dir, s'ocupaven del man-
teniment. N'hi havia 60 o 70, eren menys que els de serveis i di-
rectius, que eren la majoria de la plantilla.

La caiguda del mur

Fa 10 anys va caure el mur de Berlin i la missio per a la qual
havia estat creada Radio Liberty va comengar a qiiestionar-se
perqué tot el que passava dintre de la Unié Sovittica, i que
abans se silenciava, ara ja es publicava, Comengava a haver-hi
una certa llibertat i el centre reemissor va deixar de tenir la im-
portancia que havia tingut fins aquell moment. La seva funcié es
podria comparar amb la de la BBC en cls temps de Franco, que
Sescoltava molt a 'Estat espanyol perqui es volien contixer les
noticies reals del que succeia a IEstat i al mon. De la mateixa
manera que ja al final de la dictadura no feia falta escolrar les
noticies 'Espanya a l'estranger, a la BBC, Radio Paris o Radio
Maoscou, perqué ja es donaven des d'aqui, amb Radio Lihurt\y va
passar una cosa semblant a PexURSS. 1, al final de 'any 1986 es
van produir diferents accions de protesta a Pals organitzades per
grups pacifistes contra la preséncia de Radio Liberty.

El principi de la fi

A la primera de juliol de 1990, coincidint amb la dcclnr;lci.c’m
de TOTAN de la fi de la guerra freda, ¢l comitd d'empresa ja
mantenia un contencids amb la direccié perqué es paguessin cls
endarreriments acumulats dels dltims dotze anys, i també recla-
mava una puja salarial i una reduccio de la jornada I‘aln_\rnL La
dinamica de Radio Free Europe/Radio Liberty, Inc. Spain —du-
rant | dictadura havia estat una de les empreses implantades a
territori espanyol amb millors condicions laborals, ja que va ser
una de les primeres que va establir les 40 hores St‘tll‘lim:ll.'i 1 va
aplicar cls increments salarials d'acord amb I'lndex de lrf-us ;-ll
Consum de nstituto Nacional de Estadistica— de concedir mi-
llores anuals als treballadors shavia perdut al comengament de
la transicic, al final dels anys setanta. La plantilla de rreballadors
shavia reduit fins a 136 persones i Ja es comengavi a albirar ¢l
principi del final de Radio Liberty. evolucia de la situacid poli-
tica dels paisos de I'Europa de TEst fa que al comencament dels
anys noranta ¢l govern dels Estats Units es plantegi la possibili-
tat de suspendre les emissions de Radio Liberty, ates que el
Congrés nord-america havia manifestat la seva inlt.:ngid de re-
duir despeses. | aquest procés es va iniciar al 1993, El final de la
auerra freda i la crisi del Golf Pérsic van provocar que els nord-
americans comencessin a retirar les seves bases a tot el mon.
Aquest desmantellament no va afectar, de moment, let“”
Liberty. Perd la crist econdmica, que també va arribar als Estats
Units, obligava Padministracié Clinton a fer retalls pressuposta-
ris, i els més recents han acabat per afectar Ridio Lihc!'ry i Radio
Free Europe. En un document intern de Voice of America
(VOA) s'informava que ¢l pla economic de Bill Clinton com-
portava que totes dues emissores desapareguessin en un periode
de dos anys, tal com sha produit. El procés de democratitzacio
de 'Europa de Est ja havia fet decidir I'administracio Bush a re-

duir les activitats de Radio Free Europe, perdy mantenir el centre
reemissor de Pals pel fer que les seves emissions es difonen a tota
lantiga Unid Sovietica. Arran de tor aixd, Radio Liberty i Radio
Free Europe es van unir, ja que eren dues entitats que gairehé re-
nien el mateix objectiu. Perd administracié nord-americana,
ara amb Bill Clinton al capdavant, va decidir tancar-les rotes
dues, i que les seves funcions les assumis Voice of America
(VOA). Es va iniciar una mena de lluita interna entre els cen-
tres emissors de Radio Free Europe i Radio Liberty per presentar
a la VOA un centre suficientment adaptar a les noves necessi-
tats. Es van tancar centres emissors a Portugal i a Alemanya, on
hi havia el centre neurilgic de Radio Liberty, que estava a
Munic, des d'on es feien els programes i on hi havia les escoltes,
els arxius, una biblioteca, una academia d'estudis sobre temes de
I'URSS, i van acomiadar molt de personal alemany i americh.
Fins i tot, els altims mesos de Radio Liberty ja els senyals no
s'enviaven des de Munic, siné des de Polonia, i la seu principal,
on hi ha els estudis, va passar a ser a Praga. La reduccia de la
plantilla de Radio Liberty es va anar fent progressivament, i al
maig del 1995 era de 117 persones. Llavors, es va fer un expe-
dient de regulacia i va quedar formada per només 52 treballa-
dors, que al final del mes doctubre estaven inclosos en un altre
expedient de regulacia que va ser acceptat per 48 d'ells.

L'altim dia d’emissio

El dia que va deixar d'emetre, la mitjanit del 31 d'octubre de
1995, 15 d'aquests 52 treballadors van abandonar empresa, i els
35 trehalladors restants, un terg de la plantilla, es va incorporar a
Voice of America. La VOA, emissora gestionada per ['organisme
governamental United States Information Agency (USIA), que
emet des dels Estats Units en 47 idiomes per a 50 paisos, depen di-
rectament del govern nord-americi a rravés de la seva ambaixada,
cosa que ha convertit els treballadors que sThan integrat en la nova
empresa en funcionaris nord-americans. David B. Monk, cap d'in-
formacia de ambaixada nord-americana, ha volgut aclarir que
Radio Liherty no s’ha convertit en Voice of America i que no en

forma part, ja que es tracta de Jues administracions diferents.

Navier Colomer-Ribot

i

1996

Revista de Girona / niim. 174 vener - febrer



